ontdek jouw talent!


Je kunt het!

Denkt jouw kind dat hij het niet kan? Vindt hij spelling, lezen en automatiseren lastig op school? Zit het er wel in, maar komt het er niet uit?


Jouw kind kan het wel,
alleen op een andere manier. 
Die manier kan jouw kind leren. 
Zo gaat het succeservaringen opdoen en groeit het zelfvertrouwen weer!

 

Herken je dit?

Jouw kind ….

  • is vrolijk
  • is enthousiast
  • is creatief
  • is ondernemend
  • heeft humor
  • is gevoelig
  • kan zich verbaal goed uiten
  • heeft een levendige fantasie
  • heeft moeite met het automatiseren van de tafels met rekenen
  • vindt woorden schrijven / spelling lastig 
  • houdt niet van lezen, dat gaat niet gemakkelijk

De kernvisie methode onderscheidt vier denksystemen ontleend aan NLP (neurolinguïstisch programmeren):

  • Visueel: gericht op beelden
  • Auditief: gericht op geluiden
  • Kinesthetisch: gericht op gevoel
  • Digitaal: gericht op het overdenken en redeneren

 

Het kind dat visueel is ingesteld ziet beelden / filmpjes in zijn hoofd. Als dit kind praat spreekt hij snel doordat het de serie beelden beschrijft. Het kind is creatief, heeft een rijke fantasie en is snel uitgekeken op nieuwe dingen. Wanneer je dit kind uitleg geeft is het handig om pen en papier te gebruiken.  Dit kind beweegt graag en kleurt buiten de lijntjes. 

Het kind dat auditief is ingesteld is gefocust op geluiden en woorden. Hij spreekt langzaam en melodieus. Dit kind leert het beste door te luisteren en het daarna met woorden te herhalen. De gesproken uitleg (in de klas) kan dit kind goed onthouden en verwerken. Dit kind houdt ervan om planningen te maken en zich eraan te houden. 

 

Iemand die kinesthetisch is ingesteld, is gericht op wat hij voelt. Hij is gefocust op wat hem raakt. Hij is gevoelig voor harde geluiden of plotselinge confrontaties. Hij spreekt traag en vanuit het gevoel. Dit kind heeft bij uitleg tijd en ruimte nodig om te kunnen nadenken. Het wordt bestempeld als een dromer of hooggevoelig. 

 

Het kind dat gericht is op het redeneren is een denk-denker. Hij denkt snel en is goed in het geven van argumenten. De logica is belangrijk. Het is van belang of iets logisch is. Dit kind praat tegen zichzelf. Dit kind weet graag waar hij aan toe is, houdt niet van verrassingen. Wanneer je een digitaal ingesteld persoon iets wilt uitleggen is het belangrijk om bij de feiten te blijven. De nadruk ligt op orde en structuur. 

 

Ieder persoon maakt gebruik van alle denksystemen. Bij de ene persoon zijn de denksystemen in balans. Bij de andere persoon is een denksysteem dominant aanwezig. 

Leerproblemen kunnen ontstaan wanneer er niet wordt aangesloten bij het denksysteem wat aansluit bij het kind.
In het huidige schoolsysteem wordt veelal een beroep gedaan op het auditieve denken. Kinderen luisteren naar de uitleg van de leerkracht en gaan vervolgens zelf aan de slag. Het kind wat visueel-kinesthetisch is ingesteld heeft soms meer tijd en ruimte nodig en heeft het nodig om het visueel te maken.

 

Door middel van de kernvisie methode leren we kinderen gebruik te maken van hun kracht. Hun talent. Hun visuele denken. 

De kernvisie methode gaat uit van 2 leerstijlen. 
De rechtsgeoriënteerde leerstijl en de linksgeoriënteerde leerstijl. 

Mensen met een rechtsgeoriënteerde leerstijl hebben de voorkeur voor het visuele en gevoelsdenken. Iemand met een linksgeoriënteerde leerstijl heeft de voorkeur voor het auditieve en digitale denken. 

In de onderstaande afbeelding is te zien hoe dit zich vertaald naar beroepen en talenten van personen. 



De kernvisie methode sluit aan bij kinderen met een rechtsgeoriënteerde leerstijl. 

 

Heeft uw kind een rechtsgeoriënteerde leerstijl? 
Dan heeft uw kind een voorkeur voor visueel / kinesthetisch denken. 

Kenmerken hiervan zijn:
-gevoelig voor harde geluiden
-creatief
-denken in beelden 
-houdt niet van regels
-intense emoties
-ongeorganiseerd
-heeft weinig tijdsbesef 
-het grotere geheel zien
-chaotisch
-vergeetachtig
-school is een uitdaging

                                          Een klein testje

 

Denk aan het woord bloem
Wat zie je?
De meeste mensen zien het woord
b-l-oe-m 


Een beelddenker ziet een prachtige bloem voor zich. Die ene die hij geplukt had in het gras. 
Een bos bloemen. Kleurrijk en geurig. 

 

De kernvisie methode behandeld de volgende onderwerpen:

 

  • basistechniek (altijd)
  • alfabet,
  • lezen,
  • spelling,
  • lange klank / korte klank,
  • twee tekenklanken (eu, au, ou, etc.),
  • tegenwoordige, verleden en voltooide tijd
  • cijfers,
  • automatiseren rekensommen en toepassen,
  • automatiseren tafels en toepassen,
  • klokkijken,
  • topografie,
  • leren van grote teksten: mindmap

Daarnaast kunnen er ook belemmerende overtuigingen zijn die het leren in de weg kunnen staan. Deze dienen dan eerst aandacht te krijgen voordat we verder kunnen, hoewel je vaak het zelfvertrouwen al ziet groeien naarmate het kind door krijgt dat het gewoon anders denkt. 




Voor meer informatie www.kernvisiemethode.nl 

Tip: boek “krachtig anders leren” door Wim Bouman