Begeleiding op school
BEGELEIDING VOOR HET TEAM
Training: Bewust Bewegen ~ Schoolrijpheid
Als kleuterleerkracht is het essentieel om te weten hoe een kind schoolrijp wordt.
Wat zijn de leervoorwaarden voor schoolrijpheid? Wat heeft een kind nodig om te kunnen leren vanaf groep 3?
Naast leervoorwaarden voor taal en rekenen zoals; rijmen, letters kunnen hakken en plakken, aanwijzend kunnen tellen, etc, zijn er leervoorwaarden die het lichaam laten zien.
Wat heeft het jonge kind nodig aan spel en beweging voordat het klaar is voor het leren lezen, schrijven en rekenen?
Is het kind klaar om naar groep 3 te gaan of heeft het nog een jaar nodig om te mogen kleuteren?
Tijdens deze training leer je wat je moet observeren om de schoolrijpheid in kaart te brengen.
Ook leer je wat je in jouw groep kunt doen om hier gericht aandacht aan te geven.
Als leerkracht van groep 3 en 4 is het essentieel om te weten hoe een kind schoolrijp wordt.
Wanneer een kind niet meekomt met het leren lezen, rekenen en schrijven is het nodig om je af te vragen: Is dit kind wel schoolrijp? Of zit er een belemmering in het lichaam waarom het niet lukt bij dit kind?
Tijdens deze training leer je hoe je dit kunt observeren én wat je kunt doen om dit kind te helpen. Daarnaast krijg je handvatten om je hele groep naar een hoger niveau te tillen door kennis te krijgen van de psychomotoriek en hoe dit samenhangt met de basisvaardigheden van ieder kind.
Bovendien krijg je veel ideeën om in je dagelijkse programma toe te passen.
De training bestaat uit 3 dagdelen van circa 2,5 uur.
Er wordt kennis gedeeld vanuit de psychomotoriek en er wordt zelf ervaren wat je kunt doen in je groep.
Daarnaast ga je met elkaar in gesprek hoe je deze activiteiten onderdeel kan laten zijn binnen je programma.
Het advies is om kleding te dragen waarin makkelijk bewogen kan worden. Er wordt een actieve houding verwacht van de deelnemers.
Tijdens de training gaan we in op het volgende aspecten, die van invloed zijn op de schoolrijpheid van een kind:
- De primaire reflexen
- Het lichaamsbewustzijn
- Balans en evenwicht
- De zintuigen
- De ogen en de oogsamenwerking
- Het vrije spel
- De fases van Mesker
De training is inclusief een goodiebag en activiteitenkaarten waar je direct mee kan starten in jouw groep.
De training start met een minimaal aantal deelnemers van 5 personen.
Het maximale aantal deelnemers is 15 personen.
De aanwezigheid van de IB-er is zeer gewenst.
Wat eerdere deelnemers zeiden:
“Top! Wat een fantastische training.
Lekker duidelijk.
Goed uitgelegd.
Fijn om het zelf ook te ervaren.
Fijne afwisseling tussen theorie / praktijk.
Met simpele oefeningen kun je veel bereiken.
Een inspirerende eye-opener!”
Wil je dit bij jou op school?
Stuur een bericht voor meer informatie over beschikbaarheid en kosten:
BEGELEIDING LEERLINGEN
Naast het geven van trainingen op school is het mogelijk om kinderen op school te coachen.
De psychomotorisch kindercoach in jouw school!
Wat betekent dit?
* 1 dag per week / 1 dag om de week aanwezigheid
* vraagbaak voor leerkrachten: overleg na schooltijd mogelijk
* begeleiding van leerlingen buiten de groep, in de speelzaal of een andere geschikte ruimte.
* ouders binnen de school; samenwerking is essentieel voor een goed proces.
VOOR WIE?
Kinderen van 4-12 jaar die jou opvallen!
Het kind heeft een uitdaging op het gebied van:
- gedrag: storend gedrag naar andere kinderen, weerstand om naar school te gaan, boosheid, terug getrokken gedrag, bewegingsonrust.
- werkhouding: concentratie en focus, vaak naar de wc gaan tijdens de les.
- motoriek: moeite met een bal vangen, moeite met het evenwicht, loopt aarzelend de trap op, stoot zich vaak of gooit iets om.
- zelfvertrouwen: laag zelfbeeld, faalangst.
- lezen: langzaam lezen, woorden overslaan, op een andere regel beginnen.
- spelling: de spellingregels toepassen lukt niet
- schrijven: spiegelen van cijfers en letters, moeite met tussen de lijntjes schrijven, slordig schrijven.
- automatiseren: de rekentafels beklijven niet, sommen tot 20 zijn niet geautomatiseerd.
- rekenen: het kind haalt + en - door elkaar, begint achteraan bij de som, begrippen als links en rechts door elkaar halen,het kind zegt een getal andersom zoals 91 in plaats van 19.
Je vraagt je misschien af:
- Wat heeft hij/zij nodig?
- Is hij / zij wel toe aan groep 3?
- Hoe krijg ik dit kind meer betrokken?
- Heeft hij / zij misschien dyslexie?
- Waarom begint het kind niet aan zijn taak?
Psychomotorische kindercoaching is geschikt voor kinderen vanaf 4 jaar.
SCREENING LEERLINGEN
KLEUTERSCREENING
De kleuterscreening kan gedaan worden wanneer er getwijfeld wordt of een kind door moet naar groep 3.
Daarnaast is de screening zinvol bij kleuterverlengers.
Het geeft inzicht wat het kind nodig heeft om het derde kleuterjaar zinvol in te zetten .
De screening omvat de onderdelen:
- Visuele screening (oogmotoriek)
- De primaire reflexen
- De symmetrische & lateralisatie fase
- Balans en evenwicht
Periode van afname:
In de periode van september - februari kan een start screening plaatsvinden.
In de periode van mei - juli kan de eind screening plaatsvinden.
In de periode van april-mei kan een screening afgenomen worden bij kleuters waarvan getwijfeld wordt of ze door kunnen naar groep 3.
Na de startscreening volgt een advies voor activiteiten die gedaan kunnen worden met de kleuter om het kind spelenderwijs verder te helpen in zijn ontwikkeling.
De eindscreening laat zien of het kind gegroeid is en waar het nog verder mag in ontwikkelen.